>CHROMOSOMA< è il titolo del progetto che Enrico T. De Paris ha ideato per lo spazio Thetis all'Arsenale Novissimo di Venezia, nell'ambito degli eventi collaterali della 51. Esposizione Internazionale d'Arte la Biennale di Venezia.
" >CHROMOSOMA< - dice l'artista - è la visualizzazione tridimensionale e poetica di uno degli elementi biologici più importanti del nostro corpo, dove tra geni attivi e passivi si sviluppa sia a livello temporale che strutturale la vita degli esseri umani.
Ricordi dei nostri progenitori (dna) e fattori contingenti costruiscono così l'uomo del futuro."
L'installazione, allestita nell'area cinquecentesca dell'Arsenale in un edificio di oltre 1.000 metri quadrati, è composta da quattro grandi strutture in filo di acciaio, ognuna lunga circa otto metri per un totale di piu' di trenta metri totalie sviluppata conmateriali vari quali vetro, vetro soffiato, silicone, pvc, monitor, video, luci e sonorità.
La mostra è stata realizzata grazie al contributo della Regione Piemonte
e al sostegno di Ermanno Tedeschi Gallery di Torino.
ENGLISH
>CHROMOSOMA< is the project that Enrico T. De Paris (Mel-Belluno,1960) has conceived for the spazio Thetis inside the Venice Arsenale, as a collateral event of the 51st Venice Biennale.
The installation >CHROMOSOMA<, exhibited in a 1.000-square-metre building in the XVI-century Arsenale area, consists of four great steel structures, each one more than eight metres long, thirty metres alltogether, made with different materials such as glass, blown glass, silicone, pvc, monitors, videos, lights and audio.
According to Enrico T. De Paris, ">CHROMOSOMA< is the poetic and three-dimensional visualisation of one of the most important biological elements in our body, where, among active and passive genes, life of human beings develops at temporal and structural level. Memories of our ancestors (dna) and contingent factors create the man of the future. "
Irony and freedom of expression characterize the artist's work and lead him to go beyond the limits of reality and to take the spectator inside the human dna metaphorically composed of huge steel chromosomes. Here, test tubes and chemical laboratory reactors, impressive shapes of blown glass, various objects, lights, audio and videos (by Luca Bich, Jean-Claude Oberto, Mauro Calvone, Alberto Colombo and by the artist himself) all come together and interact. The spectator is guided along a path, where he meets countless parallel microcosms and miniature floating communities, animals and human beings floating in seas of coloured silicone, brief moments that he can observe in order to reflect on himself, symbols of a hyperbiotechnologic and hyperelettronic society.
The exhibition catalogue, published by Cluster Edizioni, is distributed as a special project together with the 05/Città issue of the Cluster on Innovation magazine, with a statement of De Paris, an essay by the art critic Alessandro Riva, an interview to the artist by Anna d'Agostino, essays by the physicist Vittorio Del Duca, the biologist Francesca Ceradini, the historian Anthony Marasco and "poetic reports" by Jean-Claude Oberto.
The exhibition takes place thanks to the contribution of Regione Piemonte and the support of the Ermanno Tedeschi Gallery in Turin. |